Blog Image

Online exploitanten moeten het gebruik van verantwoorde gokinstrumenten aanmoedigen

Wat zijn ‘verantwoord spelen tools’? Wie maken hier gebruik van? En wat zou een casino kunnen doen om deze tools meer onder de aandacht te kunnen brengen?

In dit artikel beantwoorden we deze vragen en bespreken we aan de hand van een recent onderzoek op de Australische gokmarkt de nieuwste inzichten.

Een verantwoord spelen tool is een hulpmiddel, vaak een app, dat verantwoord spelen stimuleert door de mogelijkheid te bieden een stortingslimiet in te stellen en pauzes in te lassen.

Toezichthouders en onderzoekers trekken het gebruik van deze tools in twijfel. Voor een Australisch team de reden de effectiviteit te onderzoeken in een recente publicatie.

Hun onderzoek bestaat uit een aantal hoofdvragen, namelijk:

  • Hoeveel online gokkers gebruiken daadwerkelijk de verantwoorde goktools die voor hen beschikbaar zijn, zoals stortingslimieten, time-outs of de ‘neem-een-pauze’-opties?

  • Als iemand een limiet stelt, past diegene deze dan ook weer aan?

  • En zijn de spelers die deze tools gebruiken anders dan degenen die dat niet doen? Bijvoorbeeld ouder of jonger? Mannelijk of vrouwelijk? En gokken ze vaak of zelden?

Hoeveel mensen die online gokken gebruiken ook daadwerkelijk de beschikbare verantwoord spelen tools?

Het is weinig verrassend dat de mensen die online gokken weinig gebruik maken van dit soort tools. De mensen die daadwerkelijk gebruik maken van deze tools en bijvoorbeeld de functie ‘opnamelimiet’ instellen, stelden deze aanvankelijk wel in, maar naarmate de tijd verstrijkt verhoogden ze hun limietbedrag. Een klein percentage verwijderde de limiet zelfs helemaal.

Hoe verschillen mensen die verantwoorde goktools gebruiken van degenen die dat niet doen?

Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen die gebruik maken van de tools voor het inbouwen van een time-out of een opnamelimiet op een meer problematische manier gokken dan andere mensen die gokken.

Welke andere uitkomsten waren interessant?

Een van de meest interessante bevindingen die uit de studie naar voren kwamen, was de impact van een nieuw beleid van de Australische overheid. Dit beleid verplicht alle online gokspelaanbieders om hun klanten een stortingslimiet te laten instellen of actief af te zien van het instellen hiervan. Het viel de auteurs op dat in mei 2019 (de maand waarin het beleid van kracht werd), het aantal vastgestelde limieten steeg tot 187 aanvragen per maand, terwijl dit er in de tien maanden daarvoor slechts ongeveer 56 per maand waren.

Wat vertellen de bevindingen uit het onderzoek ons over de staat van consumentenbescherming voor online gokken?

Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen die online gokken geen gebruik maken van de beschermingsmaatregelen die momenteel worden aangeboden. Dit kan om verschillende redenen zijn, waaronder het idee dat ze alleen voor ‘probleemgokker` zijn, of een gebrek aan kennis van het bestaan van deze tools. Wat de reden ook is, kansspelwebsites zouden meer moeten doen om dit soort tools te promoten.

De studie werpt ook een licht op een belangrijke beperkende factor van bestaande tools, namelijk het vermogen om eenvoudig zelf ingestelde limieten weer te wijzigen en te verwijderen. Op het moment van het onderzoek zorgden alle zes locaties voor een vertraging van twee weken tussen het aanvragen van een limietverhoging of -verwijdering en de inwerkingtreding van de wijziging, maar dit was duidelijk niet afdoende om klanten ervan te weerhouden deze wijzigingen aan te brengen.

Deze bevinding roept verschillende vragen op (waarvan de antwoorden buiten het bereik van dit artikel vallen): is een site met een ingebouwde beperking het antwoord? Of moeten banken ingrijpen en mensen in staat stellen een limiet vast te leggen voor hun gokuitgaven die op alle sites van toepassing zullen zijn?

Het duidelijke effect van het in deze studie aangetoonde "afmeld"-limietstellingsbeleid van de Australische overheid heeft belangrijke implicaties. Want als zo'n kleine, goedkope verandering kan leiden tot een drastische toename in de vaststelling van limieten door spelers, dan zou het gebruik van deze strategie ook kunnen worden ingezet voor het aanmoedigen van ander verantwoord gokgedrag, zoals ervoor kiezen om gokken op iemands creditcard(s) te verbieden.

Over het algemeen biedt deze nieuwe studie een uitgebreid overzicht van hoe Australische klanten de beschermingsmaatregelen gebruiken die er voor hen beschikbaar zijn. Het is duidelijk dat er veel moet worden gedaan om de consumentenbescherming voor online gokken te verbeteren, maar deze studie wijst regelgevers en de industrie in de juiste richting. En de inzichten die uit dit onderzoek naar voren komen zouden ook gebruikt kunnen worden om Nederlandse spelers te beschermen.

Datum: 13-07-2021
Oorspronkelijke auteurs: Sally Gainsbury and Robert Heirene

Lees het oorspronkelijke artikel hier: Online operators need to encourage the use of responsible gambling tools | AGB (agbrief.com)

Article Block
Ervaringsartikel

"Het is nooit te laat!"

Lees verder
Article Block
Ervaringsartikel

Ervaring van A. met loket kansspel

Lees verder
Article Block
Ervaringsartikel

"het gesprek heeft me echt geraakt"

Lees verder
Article Block
Ervaringsartikel

‘Alles wat ik vertrouwde, klopte niet meer.’

Lees verder
Article Block
Ervaringsartikel

Podcast: het verhaal van een ervaringsdeskundige en zijn partner.

Lees verder
Terug naar overzicht
Blog Image
Article Block
Ervaringsartikel

"Het is nooit te laat!"

Lees verder
Article Block
Ervaringsartikel

Ervaring van A. met loket kansspel

Lees verder
Article Block
Ervaringsartikel

"het gesprek heeft me echt geraakt"

Lees verder
Article Block
Ervaringsartikel

‘Alles wat ik vertrouwde, klopte niet meer.’

Lees verder
Article Block
Ervaringsartikel

Podcast: het verhaal van een ervaringsdeskundige en zijn partner.

Lees verder